söndag 25 mars 2012

Bilder på livet

Jag har, precis som alla andra, börjat läsa bästsäljaren En Dag. Kanske, men bara kanske, lite för att den finns på film och för att jag vill vara "kulturell" och åtminstone läsa boken först. Hur som helst så är den redan väldigt bra, och redan på fjortonde sidan slogs jag av den här klockrena beskrivningen av facebookgenerationen:

"Han ville leva sitt liv på ett sätt som, om någon slumpmässigt skulle ta en bild, så skulle det bli en cool bild."

JA, exakt! Den dagen började jag fundera lite på hur mitt liv skulle se ut om någon tog en bild lite slumpmässigt. På en bild skulle jag kanske stå med svettig rygg och dunka ner ett lite för stort paket i en postlåda. På en bild skulle jag kanske sjunga alldeles för högt till Rihanna i postbilen, och tugga tuggummi och besväras över hur ful min frisyr ser ut i backspegeln. På en bild skulle jag kanske sitta hopkrupen framför datorn som står i garderoben, omringad av smutsiga kalsonger, diverse instrument och använda tallrikar. På en bild står jag på Kiwi, en av Norges billigare mataffärer, och förbannar den billigaste limpan för att den redan är slut (men sex kronor är faktiskt helt sjukt...) På en bild skulle jag sitta och äta choklad på spårvagnen, och drömmande se ut över Oslos fulaste industriomgivningar, utan Ipod för den är trasig. På en bild skulle jag nog stå och krångla med vår trasiga dusch, för att lite senare ge upp och duscha i kallvatten samtidigt som jag håller i ställningen till duschmunstycket. På en bild skulle jag somna som en pensionär tio timmar innan jag ska kliva upp och jobba - "jag är sååå trött och jag har sååå ont i kroppen" - och på en bild skulle jag sitta oförstående i lunchrummet med den extremt högljudda fläkten och låtsas förstå vad de norska postbuden pratar om när de äter sina ostmackor och jag längtar till hemresan.

Sen finns det kanske lite charmigare bilder, typ där vi spelar i solskenet på Aker Brygge inför säkert femtio glada söndagsfirare och går hem och dricker lite vin och lever kollektivliv tillsammans. Det kanske blir den kategorin bilder som hamnar på facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar