måndag 10 juni 2013

Sommarlista #2

Det är varmt. Så himla varmt. Och det är inte lika inspirerande att packa längre. Det tar ju aldrig slut! Hur mycket jag än bär och packar ner hit och dit så ser det fortfarande ut som när jag började för flera dagar sen. Dessutom är det otroligt varmt.

Men här kommer trots alla mödor min filmlista:

  • Vicky Cristina Barcelona
  • Match Point (Båda dessa är Woody Allen, båda med Scarlett Johansson i någon slags vild, spontan och flirtig roll. Jag tycker att Woody är lite av en snuskhummer men han gör väldigt speciella filmer, alla om folk som är allmänt neurotiska och otrogna hit och dit. Däremot borde han inte agera själv, vilket han gör i The Curse of the Jade Scorpion, ganska dåligt.
  • Du kommer att möta en lång, mörk främling (Också Woody, också en massa trasiga människor som klantar sig och bråkar. Och det är just därför jag gillar det! Dessutom gillar jag det för att sluten är så lösa, inget klaras upp, allt bara fortsätter. Man har ingen aning om hur det kommer för någon, som i verkliga livet ungefär.) 
  • American Splendor (Underbart, cyniskt och sjukt meta.)
  • Chocolat (Feel good med lite klass och snygga skådisar och miljöer. Den är lite smålångsam, men jag grät en skvätt vilket alltid är ett bra betyg.) 
  • Två dagar i Paris (Wow, så mycket franska på så kort tid. Alla Parisare pratar otroligt snabbt. Den är skön för att karaktärerna känns så mänskliga, dom är inte för perfekta eller Hollywood-polerade. Mycket bra.)
  • Volver (Samma regissör som gjorde Brustna omfamningar, som är fantastisk. Den här var inte lika fantastisk, men väldigt bra, lite konstig och otippad. Almodóvar gjorde allt för att visa Penelope Cruz urringning från alla tänkbara vinklar.)

Nu blir det inget mer för jag måste packa, ännu mer. 

Tänkte bara berätta att det går runt en tjej i Ryds centrum och spelar in typ en musikvideo. Först stod hon utomhus och hennes kameraman stod på taket till pizzerian och filmade (coolt, lite uppifrån liksom) och sen stod hon framför ett stort plakat med frukter på utanför Hemköp där det står "Frukt och grönt!". Festligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar