fredag 2 september 2011

Peace of mind

Planer för dagen:
Ta bort nagellack.
...

Nä inte riktigt sant. Jag hade tänkt gå ut och springa, ve och fasa! Jag kan nämligen inte hoppa mer studsmatta för att jag är en tant och får ont i ryggen av det. Det kanske är dags att börja lägga upp någon slags träning? Allting känns väldigt sporadiskt nu. Eller ja, ingentinget känns väldigt sporadiskt snarare.

Igår hände något galet. Jag satt och läste ett brev av Seneca, en gubbe som tyckte att livet går ut på att finna total frid i sinnet, att bli av med alla sina begär och rädslor och att hitta all lycka inom sig själv. Hans skrev typ "when once we have driven away all that excites or affrights us, there ensues unbroken tranquillity and enduring freedom." Och när jag läser som bäst så ser jag att Pink Floyd uppdaterar på facebook med en liten textrad som lyder: "Is your conscince at rest if once put to the test?" Jag vet inte vad dom menar det men det kändes mäktigt av någon anledning. Nu skulle jag kunna säga "allt hänger ihop!" med stora ögon. Det låter förresten ganska skönt, det där han säger, om att ha ro i själen och allt. Han tycker även att massan bara är ett stort pack som inte vet vad som är bäst för dom, därför ska man gå sin egen väg och inte bry som om vad som går hem hos andra. Ju fler beundrare man har desto fler fiender har man, tycker han (om jag kan lita på mina kunskaper i engelska, som är skriven för en miljon år sen). Det låter kanske lite cyniskt, men tänk om man kunde sluta leva utefter vad som verkar "lyckat" utifrån? Börja meditera eller nåt. Skaffa lite peace of mind. Dricka grönt te. Eller vad man nu gör.

På tal om livet: Hur kan ett stort ingenting vara en enda röra? När man inte har något att hänga upp livet på känns allt kaotiskt, i alla fall i min värld. Jag har inte så mycket att hålla reda på, men ändå har jag ingen koll. What? Lite frid, tack.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar